close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה טומן בחובו העתיד לעסקאות הליסינג?

יובל בנרח תשרי, תשפ07/10/2019

עולם הרכב ותחום הכלכלה הולכים יד ביד שנים רבות וכנראה שמגמה זו תימשך, אך איך יראה עולם הליסינג בעוד כמה שנים לנוכח השינויים אשר קורים בו היום?

תגיות:
צילום: shutterstock
שוק הליסינג הישראלי חי ובועט. תמיד. בעצם, לא בדיוק. מושג הליסינג נכנס לחיינו עם פרוץ ענף ההייטק, אי שם בשנות ה-90, אז היה תפקיד חברת הליסינג לספק לשוק הגודל במהרה מכונית לכל פועל, או לכל מהנדס, במקרה שלנו. באותו זמן, חברות הליסינג היו בעיקר כאלה שצמחו מתוך חברת ההשכרה ושימשו להן כפיתוח, זרוע נוספת אשר גורפת רווחים ממקום חדש שאינו תחום ההשכרה הקונווציונאלי. בחלוף הזמן, צומצם ענף ההייטק ואיתו הדרישה לכמויות עתק של כלי רכב, כך שנכפה על חברות הליסינג לפתח לעצמן דרכים חדשות ויצירתיות כדי להישאר בעניינים. הענף שנקרא ליסינג
פרטי
התפתח בדיוק משם. מצד אחד, יכולת חברות הליסינג לספק רכב במחיר אטרקטיבי ומצד שני רצון הלקוח שלא לקנות רכב חדש במחיר מלא מבלי לדעת מה יביא איתו המחר.

מה קורה היום ואיך נראית עסקת ליסינג?
כיום שוק הליסינג תחרותי מאי פעם. לאחרונה התווספו אליו בגלוי גם יבואניות הרכב שמציעות מסלולי ליסינג פרטי לכלל הלקוחות. חברות הליסינג, מצד שני, עדיין משתמשות בכח הקנייה שלהן על מנת לרכוש בהנחה משמעותית כמות גדולה של רכבים ישירות מהיבואן ובאופן זה לגלגל את ההנחה ללקוח.

רוב עסקאות הליסינג המבוצעות כיום דומות. מדובר על תשלום חודשי קבוע מראש, לרוב בנוסף למקדמה ולפעמים ללא מקדמה כלל ותשלום שאר העיסקה בסוף התקופה, דהיינו 3-5 שנים. מנגד, מוצעת ללקוח אפשרות לגלגל את ההלוואה הלאה בצורת החזרה של הרכב לחברת הליסינג או להשתמש בתשלום כמקדמה לרכב החדש הבא. באופן זה יכול הלקוח פשוט לדלג לרכב חדש בלב שקט מבלי לדאוג למושגים כמו ירידת ערך או תקלות מיוחדות, שכן הרכב תמיד נמצא באחריות.

איך ניסע מחר?
כאן בדיוק טמונה שאלת השאלות. מצד אחד, גורמים בענף המימון טוענים כי כניסה להלוואה ארוכת טווח עם רכב שכידוע בעיקר מאבד מערכו, עלולה להיות מסוכנת עקב נימוקים של אי ודאות כלכלית. ניתן להבין את ההגיון שבגישה זו מכיוון שהכלכלה באמת לא צפויה, קשה יותר למצוא עבודה בגיל מאוחר והחזר הלוואה של עשרות אלפי שקלים בגין רכב יכולה להפוך להיות מעמסה כלכלית קשה.

מצד שני, המציאות בישראל של היום, וגם זו של מחר, מחייבת אותנו בשימוש ברכב. עם תחבורה ציבורית מקרטעת, אין באמת דרך יעילה להתנייד ממקום למקום. בנוסף, חברות הליסינג מבינות לליבנו ולצרכינו וכיום ניתן ליהנות מנהיגה ברכב חדש כבר במחיר התחלתי של כמה מאות שקלים בחודש, כך שההוצאה אינה כבדה במיוחד. ואם כבר דיברנו על הבנת צרכים ועל כך שרכב פרטי פה כדי להישאר, חברות הליסינג השכילו להבין את הצורך שלנו במינימום תשומת לב לרכב. כלומר, לקוחות יעדיפו מינימום התעסקות בתחזוקת הרכב, לא להגיע למוסך ואפילו תוספות כמו שירותי דרך הן כבר ממש לא כיסוי לעשירים בלבד. נהפוך הוא, זה האחרון אפילו מקבל מיצוב מחדש של צורך בטיחותי, כי באמת אין סיבה להסתובב ליד הרכב במקרה של תקלה.

לכן, הצפי הוא שלמרות הקושי הכלכלי שבאחזקת רכב פרטי, ידעו חברות הליסינג לזהות את את הצרכים שלנו. זיהוי זה, יחד עם היכולת לתחזק מערך שלם של מכירות, מימון, שירות ומשיכת לקוחות חוזרים יאפשר לנהגים רבים להמשיך וליהנות מרכב פרטי בחניה. בעתיד הרחוק יותר, זה המערב רכב אוטונומי לחלוטין, כבר יאלצו היבואנים וחברות הליסינג להתאים את עצמן לנושא, אך עד שזה יקרה, יש לנו עוד הרבה זמן לנהוג.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה